Коли знаєш історію та теорію мистецтва – величезний пазл світоустрою складається у голові: мистецтвознавиця та авторка блогу «The mysteztvo» Олена Полякова

03.09.2023

Мистецтво здатно робити з нами дивовижні речі. Ми самі не розуміємо наскільки щоденно знаходимося під його впливом. Кілометрові прогулянки улюбленим містом попід дахами величних будівель, ретельно сформована книжкова полиця, яка містить найкращі видання з книжкових, в яких ми побували під час подорожей, модний глянець, який ми повільно переглядаємо поки чекаємо, щоб заварився ранковий чай. Ми - шматочки мистецтва, яке дивимося кожного дня. Але як іноді не вистачає трохи шкільної рутини, щоб ми не були вимушені губитися в здогадках, а нам прийшли та пояснили. Ще було б круто, якби пояснили з гумором та так, наче все дуже просто. Цією справою займається Олена Полякова - мистецтвознавиця та авторка блогу про мистецтво "The mysteztvo" з якою ми вирішили сьогодні обговорити питання культури. 


Як ти наважилася на освіту мистецтвознавця ?

Я вчилася в Запоріжжі на технічній спеціальності, яка мені зовсім не подобалася. Думка, що треба кидати той універ та йти вчитися на щось більш мистецьке визрівала в мені довгий час. І ось буквально за тиждень до сесії подруга запропонувала мені вирушити у міні-подорож: до Львова, Луцька та Рівного.

Кинувши все бодай на тиждень, побачивши Львів вдруге в житті, я переконалася в тому, що мушу спробувати. До слова, ту сесію я так і не закрила. Повернусь в Запоріжжя з чітким усвідомленням, що годі вже марнувати час на те, що не приносить жодного задоволення. (Звісно, батьки були не в захваті, але я вже була доросла – 19 років, тож мала право на власне рішення).

Коли почалася твоя любов до мистецтва ?

Любов до мистецтва почалася з дитинства. У мене є фото, де я малюю фарбами на листку, і в той самий час сиджу на горщику, потім були різні гуртки та художня школа, а там зʼявився уроки історії мистецтва, і я раптом побачила, що я єдина в нашому класі, кому прямо в кайф зубрити терміни і дати, що повʼязані з мистецтвом.

Дуже банальне питання: хто твій улюблений художник і чому ?

Насправді, у мене багато улюбленців. Але напевно найдужче я люблю Теодора Жеріко – французького митця початку 19 століття. Зокрема тому, що він своїм творчим доробком доклався до революції у мистецькій сфері. Можу довго розповідати, який він геній, але це ніхто не буде читати.

В чому секрет ідеального мистецького мему ?

Секрету немає. Просто іноді буває, що зірки складаються і картина та жарт в моїй голові сходяться в ідеальний метч. Зазвичай, саме такі меми залітають найкраще.

Як обираєш теми для лекцій і як проходить процес створення?

О, це кожен раз по-різному. Але зазвичай я відштовхуюсь від того, що мені самій було б цікаво послухати. Або від потреб аудиторії. Наприклад: я маю змогу пояснити будь-кому, як впізнавати богів чи інших міфологічних персонажів в мистецтві. Я це й роблю. Просто обʼєднаю кожен раз це в іншу підтему. Процес створення приблизно той самий, незалежно від теми: треба придумати назву, оформити візуальний ряд, підібравши твори відомих митців, зробити анонс в соцмережах, продати певну кількість квитків і в день-з провести лекцію.

Яка виявилася найуспішнішою та найцікавішою для аудиторії ?

Напевно, найуспішніша це «СЕКС&ЗЕВС», її я створила однією з найперший. І вона направду ж супер корисною для того, щоб розумітися на мистецтві. я проводжу її раз на кілька місяців ось вже три роки. І кожен раз збираю купу бажаючих послухати пікантні історії про Громовержця і водночас провести час з користю.

За що ти цінуєш свій блог?

В першу чергу за те, що він дає мені змогу доносити важливе аудиторії, занурювати людей у світ мистецтва. А ще за те, що я займаюсь улюбленою справою, і вона приносить мені гроші. Перетворити хобі на роботу — це найкраще, що може бути.

Хто з мистецтвознавців надихає тебе? чиї імена важливі для твого становлення?

Мої викладачі. Особливо Марʼяна Романівна Студницька та Ірина Володимирівна Костюк. Обидві говорили про мистецтво та міфологію без цензури. Показували, що кожна окрема лекція чи тема – це шматочок пазлу в загальну картину розуміння світу мистецтва (на й світу загалом). Якби не вони, не було б і the mysteztvo.

Які зміни відбулися у вивченні історії мистецтв ? (напр. можливо зараз акцент змістився на вивчення вкладу жінок та на їхню присутність ще з давніх часів)

Якщо питання про особисто мій фокус: то він завжди був широкий. Мене цікавить і наскельні малюнки, і історія медицини, і архітектурні стилі, і ще купа всього. Якщо питання більш загальне, то здається, ми тепер маємо більший фокус на українське. Мистецтвознавці його мали і раніше, але широкою аудиторією це, як на мене, не дуже цінувалося. Зараз ситуація змінюється і ми нарешті говоримо про своє.

Що дає людині ґрунтовне знання мистецтва в повсякденному житті ?

Найперше, що дає людині розуміння мистецтва — це те, що тобі буде неймовірно цікаво навіть наодинці з самим собою. Завжди є про що подумати, фільми та серіали ти бачиш глибше і зчитуєш додаткові сенси, бо в них часто є алюзії на твори мистецтва. Коли я поступала на мистецтвознавство, то допускала думку, що можливо не буду працювати по спеціальності. Але йшла з наміром зробити світ навколо себе цікавішим. Це якраз про розуміння мистецтва.

Можеш зараз створити коротенький список must-visit українських музеїв та галерей і чому саме вони?

Зараз здебільшого сталі експозиції музеїв сховані від усіх загроз військового часу, і я за ними дуже сумую. Серед моїх особистих фаворитів — музей Ханенко, національний музей Шептицького у Львові з його фантастичною колекцією давніх українських ікон, це просто скарб! Галерея Возницького: в палаці Лозинського та в палаці Потоцьких — за їх сталими експозиціями я теж безмежно сумую. Але (!) у багатьох музеях зараз діють чудові тимчасові виставки, тож в будь-якому разі відвідуйте їх, щоб підтримати нашу сферу культури у нелегкі часи.

Одвічна боротьба - мистецтво треба відчувати чи розуміти?

Я думаю, і те, і друге. Особливо, якщо ми говоримо про мистецтво до другої половини 19 століття, часто треба розуміти контекст, для того, щоб правильно розтлумачити сенс твору і можливо усвідомити якусь його унікальність чи навпаки — типовість. Моє особисте переконання — коли знаєш історію та теорію мистецтва, то все набагато цікавіше. Наче величезний пазл світоустрою складається у вашій голові.


Авторка: Саша Галічєва

 ПИСАНИНА. media 

Всі права захищені 2021
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати